Sunday, 20 July 2014

'MIND SET' STUDENT SENI BINA LANDSKAP

      ‘Mind Set’ adalah keperluan bagi setiap bidang memandangkan setiap bidang mempunyai nature dan persekitaran yang berbeza . Langkah ini perlu kerana ianya bertindak untuk mencapai kecemerlangan dan kesempurnaan dalam bidang tersebut . Perbezaan ‘mind set’ ini jelas apabila tiba kepada perincian cara pembelajaran sesuatu bidang . Dalam Seni Bina Landskap atau Landscape Architecture , student yang menceburui bidang ini perlu membentuk satu ‘mind set’ yang jelas dalam mindanya agar dapat mempercepatkan langkah (menjadi ‘Fast learner’) mencapai kemahiran seni bina landskap yang sempurna (KPI memperoleh 4.00) memandangkan masa untuk mengasah kemahiran tersebut amat singkat . Berikut adalah ‘mind set’ yang perlu dibugar dalam minda setiap bakal arkitek landskap ini .

1)Mind set of tauhidic paradigm , paradigma tauhid
     ‘Mind set’ yang pertama ini merupakan perkara wajib (must without excuse) . Student perlu mempunyai paradigma tauhid apabila mempelajari bidang ini . ‘Mind Set’ paradigma tauhid ini bermaksud merasai kebesaran kekuasaan Allah yang Maha Esa (the oneness of Allah) apabila melihat landskap dan melaksanakan setiap proses reka bentuk landskap. Ia juga bermaksud paradigma yang berhubung kait dengan Allah , berhubung kait dengan Manusia , dan berhubung kait dengan alam sekitar , seterusnya ketiga-tiga ini terangkum bersama dibawah kekuasaan Allah yang Maha Esa . Paradigma yang dikenali sebagai anthropocentric view ini merupakah falsafah atau tulang belakang kepada bidang ini . Tanpa paradigma tauhid , matlamat student itu hanya mensasarkan goal , but not the ultimate goal . Ianya juga seperti excellence without the soul , jika student itu mendapat 4.00 dalam design tetapi tiada paradigma tauhid . Hakikatnya , paradigma tauhid inilah yang mengindah dan memantapkan lagi survival student seni bina landskap . Belajar dengan jiwa yang besar dan matlamat yang besar mengasah kekuatan student menghadapi nature bidang ini . When God is our goal , every steps become positive and easier . Apabila anda berasa sesuatu cabaran dan masalah dalam bidang ini besar , ingatlah Allah Maha Besar dan lebih besar daripada masalah itu , dan Dialah yang akan membuatkan masalah itu menjadi kecil dek kerana kebesaranNya .
2) Mind set of learn from others
     Kata-kata hukama menyebut ‘apabila bertemu orang tua , usah ditanya apa cita-citanya , tapi tanyalah pengalamannya’ .Orang tua dalam konteks ini merujuk kepada senior  yang telah melalui pengalaman lebih awal dalam bidang seni bina landskap . Inilah langkah fast track yang amat penting , perlu dijadikan mind set oleh setiap student seni bina landskap . Learn from others experiences , kita tidak perlu melalui pengalaman terutama pengalaman negatif dengan mengambil pesanan – pesanan berbentuk realiti daripada senior . Senior juga berpengalaman terhadap bagaimana cara mencapai kesempurnaan dalam bidang ini . Jadi , ambillah peluang ! Manfaatkan cara berdasarkan idea senior untuk memperolehi A dalam subjek dan kemahiran . Mind set ini menjadi amat urgent lebih-lebih lagi bila memikirkan masa , time are limit to gain yourself through your own experiences , so learn from others experiences are the short cut . Idea senior juga kena pada tempatnya , sebab pengalamannya dalam subjek telah menunjukkan hasil , seterusnya hasil itu telah dinilai cara yang bersesuaian untuk diaplikasi . Misalnya menggunakan medium mewarna yang cepat dalam tempoh masa yang diberi adalah singkat . Senior juga boleh memberi idea-idea yang advance seterusnya menjadikan pengetahuan orang yang bertanya lebih advance daripada tahun mereka menuntut . Oleh itu , menjadi fast learner adalah advance mind set yang penting dan dapat memberi banyak faedah . Berukhwahlah dengan senior !

3) Mind set of integration
     Mind set of integration . Integrasi , bermaksud menghubungkait atau buat perkaitan . Sedar tak sedar , ramai student dah ada mind set ni dan telah mempraktikkannya . Caranya mudah , teori-teori yang telah dipelajari diaplikasikan dalam design .Subjek-subjek bidang seni bina landskap seperti sains alam sekitar , sejarah seni bina landskap , teknik design , jenis-jenis tumbuhan , seni halus , construction diintegrasikan menjadi satu gambaran penuh bidang seni bina landskap . Barulah hasil design tu nampak realistik dan idealistik . Selain itu , kita dapat tau apa peri pentingnya kita belajar sesuatu subjek itu . Landscape constrcution misalnya , bila kita integrasikan dengan design baru kita dapat tahu sesuatu design itu sesuai atau tidak , bajet besar atau kecil . Mind set ini seperti puzzle , tak lengkap satu , tak sempurna . Kena cantumkan semua menjadi satu gambar . So, you must being able to integrate the field of knowledge to become one . Design mesti lebih teliti dan sempurna . Insya-Allah .

4)  Mind set spontan-spontan berhikmah
     Bila cakap pasal seni , ramai ahli seni menghasilkan karyanya dengan spontan . Style spontan itulah menampakkan kecantikan . Masa pun dapat jimat sebab tak perlu banyak fikir sebab spontan , redah je . Banyak fikirlah kadang-kadang makan masa kita , dan selalunya ialah punca kerja kita jadi last minute . Memang mengerikan , kena jadi zombi full time pula selepas tu . Tapi kalau spontan sangat pun tak boleh juga . Hasil-hasil yang spontan sangat biasanya akan kurang pada fungsi design , walaupun nilai estetiknya dari pandangan pelan nampak cantik . Jadi yang terbaik adalah dengan mind set spontan-spontan berhikmah . Jadi macam mana nak aplikasi mind set ini dalam design ? Caranya dengan kita design dengan jiwa yang spontan sambil kita dah faham cara nak kembangkan design kita . Misalnya , dari satu bentuk bulatan , kita kembangkan menjadi satu pelan berkonsepkan bulatan . Buat dengan yakin bahawa hasilnya mesti cantik . Kadang-kadang mind set ni ada musuhnya . Musuhnya adalah rasa tak yakin , ragu-ragu , “Design aku ni ok ke akhirnya nanti ?” . So, jangan hiraukan dengan kata pada diri ”Belum siap belum tau”. Maksudnya bila design tu dah berkembang dan siap barulah nampak sempurna . Taklah asyik nak tukar-tukar design sampai time management terganggu . Ingat, spontaneous makes perfect . This is art !

5) Mind set of sketching
     Kalau nak sihat , kenalah bersenam . Kalau dalam bidang seni bina landskap ini , senaman yang baik adalah sketching . Barulah jari tu sihat . Lukisan pun bertambah sihat . Mana tak nya , setiap kali nak buat design ,mesti kena lukis perspektif . Bukan senang , kena lukis hardscape , tumbuh-tumbuhan , orang beraktiviti dalam 3D . Mind set ini sebenarnya perlu jadi senaman harian untuk student . Barulah nampak realistik perspektif tu . Kalau tak , jadi pelik nanti . Tambah-tambah lagi , lukisan perspektif inilah yang boleh memberi gambaran jelas fungsi design kita tu . Tapi sketch dalam bidang ini ada style nya , lukis berdasarkan grafik landskap . Boleh rujuk buku grafik landskap . Ia nya mempunyai cara sketch yang tersendiri . Berbeza dengan fine arts yang lebih detail . Dapatkan feel sketching tu . Lama-lama , bila hasil sketch dah cantik , barulah minat itu timbul . So, sketch should be your habit and your routine .
    
6) Mind set of feeling the nature
     Feel the nature . Inilah mind set yang perlu ada dalam diri student seni bina landskap . Bila landskaplah amanahnya , perkara yang dipandang , dipelajari hari-hari , mestilah perlu ada rasa emotional pada landskap . Lagipun inilah salah satu cara berzikir , ingat pada Allah dengan cara menghayati alam ciptaannya . Boleh je dalam sehari tu , naik basikal dan round-round di tempat-tempat yang tenang , banyak pokok-pokok , juga memerhatikan biodiversiti yang ada di sesuatu ekosistem . Dapatkan feel tu , dapatkan rasa syukur dengan nature anugerah tuhan dan rasakan kuasa tuhan disebalik ciptaan nature ni . So, bila design nanti , kita rasa lebih menghargai perkara yang kita design tu . Go and feel the nature !

7) Mind set of travelling
     Kalau nak diceritakan , banyak betul seni bina landskap hasil arkitek landskap di Malaysia ini . Lebih-lebih lagi di luar negara , contohnya macam Australia . Tempat-tempat inilah perlu student seni bina landskap travel . Ia seperti muzium untuk student seni bina landskap . Di Malaysia , tempat yang the best of the best adalah Putrajaya . Kalau nak diikutkan , Putrajaya adalah tempat yang betul-betul aplikasikan unsur-unsur seni bina landskap , apalagi kalau bukan unsur ecological design . Kalau di luar negara pula , boleh travel ke Central Park di America . Bila travel tu , jangan lihat dengan kaca mata visitor , tapi dengan kaca mata landscape architect .Boleh tengok macam mana fungsi sesuatu tempat itu digunakan sepenuhnya , apa kekurangannya , apa potensinya , sama macam buat analysis and synthesis . Barulah dapat banyak manfaat . Neuron otak pun berhubung dengan banyak . Secara tak langsung juga , kita boleh praktikkan apa yang kita belajar dalam kuliah , ilmu-ilmu teori terutamanya . Dapatlah buat revision sekali . Ada ahli motivasi cakap yang proses mengingat yang terbaik adalah mempraktikkannya , dan travelling adalah salah satunya . So , apa tunggu lagi ?

     Tanpa berlengah lagi , jom mind set . Jadikan ia satu habit . Pasti mind of designer itu akan muncul . Bila mind set dah ada , barulah tau apa yang perlu kita buat untuk berjaya dan feel dalam bidang ini . Apa-apa pun yang paling penting adalah untuk dapatkan mind set of tauhidic paradigm , barulah boleh dikira betul-betul feel dan memudahkan mind set yang lain . Semoga kita sama-sama menjadi student seni bina landskap yang terbaik dan cemerlang dunia dan akhirat .

     

No comments:

Post a Comment